Menu

Pegaso Z-102 – en underskön bil

Pegaso Z-102 var en sportbil som även var en coupé, producerad i Spanien mellan åren 1951 och 1958.

 

Z-102 här som touring coupé

Z-102 här som touring coupé

Som ni kanske vet så var ett företag känt för sina lastbilar och bussar, men de producerade även sportbilar i ungefär 7 år. Pegasos högsta tekniska manager på den tiden var Wifredo Ricart, som var den förre detta designern på Alfa Romeo, han hade bland annat designat Alfa Romeo 512. En interessant grej är också att Enzo Ferrari, Ferraris skapare också jobbade på Alfa Romeo på den tiden.

När Italien hade förlorat andra världskriget så återvände Wifredo till Barcelona och blev anställd av det amerikanska företaget Studebaker, men precis innan han skulle flytta till USA så fick han ett annat jobb; att skapa ett nytt bilmärke åt Hispano-Suiza. Det var så Pegaso blev till.

Med sakerna han hade lärt sig från sin tid på Alfa Romeo så skapade han Pegaso Z-102.

Bilen tävlade i några lopp men utan någon rejäl succé, på Le Mans år 1953 så fick föraren Juan Jover en allvarlig skada efter att han hade kraschat med en hastighet på ungefär 200 km/h.
Det gick bra i början för Pegaso Z-102 på Carrera Panamericana år 1954, men innan man kunde avsluta tävlingen så hände det en till olycka, denna gång med föraren Joaquin Palacio.
Efter produktionen av Pegaso Z-102 så valde Pegaso att enbart fokusera på bilar utanför racing.